Wednesday, July 1, 2009

sejarahasalusulgenetikbakakaum

topik kali mungkin kelihatan sedikit serius kerana ia berkenaan agama. semua ini terlintas apabila aku menonton sebuah dokumentari tempatan: jejak rasul. episod tersebut menceritakan tentang pembunuhan pertama diatas muka bumi tp itu bukan topik yg aku nak bincangkan. apa yg aku nak sampaikan adalah tentang bagaimana boleh terdapat terlalu byk kaum di atas muka bumi ini.

seperti yg kita telah tahu, manusia pertama adalah Nabi Adam. bagaimana dari satu baka dapat membiakkan begitu byk genetik seperti skrg. sebagai contoh, kaum afrika, fizikal mereka begitu berbeza dgn org asia. jika difikirkan secara logik, mana mungkin seorg manusia boleh membiakkan begitu byk genetik. bercakap tentang genetik, apa yang aku faham, manusia hanya mampu membiakkan dan menghasilkan satu genetik sahaja. mungkin ini semua kuasa Allah SWT. ini mmg tidak dapat disangkal lg. aku bukan menentang atau tidak mempercayai kuasa atau kewujudan tuhan tp hanya timbul perasaan ingin tahu.

kenapa manusia tidak sama semuanya? sedangkan kita datang dari manusia yg sama. manusia percaya kepada bukti dan fakta, begitu juga aku. tiada fakta membuktikan ini semua. ini membuat aku berfikir panjang tentang perkara ini. jika benar ada penjelasan tentang perkara ini, sila berkongsi pengetahuan kepada umum. ini adalah satu perkara penting yg patut kita tahu. siapa kita dan dari mana asal usul kita.

di malaysia sendiri kita dapat lihat begitu banyak kaum dan kita sendiri tak mampu untuk memperjelaskan tentang ini. agak rumit memikirkan perkara ini. secara mudahnya kita hanya tahu asal usul kita dari org org terdahulu seperti atuk dan nenek kita tp tidak diperjelaskan secara terperinci. oleh itu, satu kewajiban bagi kita untuk mengambil tahu tentang sejarah kita.

diharapkan ini tidak menyinggung perasaan mana mana pihak dan aku dahulukan dgn meminta maaf jika menimbuk ketidakselesaan kepada mana mana pihak

1 comment:

  1. hye..
    salam ziarah..
    hmm..kalo u knl sya ok laa..
    wahh bgos laa u shauqi..
    amek tau psal sejarah kaum2 yg ade ni..
    huhuhu..
    kalo sudi follow blog sya jugak yer..
    ;)

    ReplyDelete