Monday, June 8, 2009

hang jebat, hang tuah dan kota metropolitan


aku bukan la jenis org yg suke tulis blog tp aku terpaksa sbb kena pakse oleh noor farah adiba azlan (sori bibik.hehehe). tadi aku terlintas movie melayu yg boleh dikatakan lama jugak la. XX-ray 2 kot. cite pasal hang tuah dan negeri melaka. aku x minat hang tuah sbb mcm tipu je die punye sejarah n byk benda yg x logik. satu lg sbb aku x minat hang tuah sbb aku suke hang jebat.

kenapa xde org nak buat movie pasal hang jebat? sbb die derhaka ke? salahke derhaka sultan sbb nk protect saudara sendiri. padahal, sultan melaka tu yg sewel. boleh dikatakan sultan lama ni xberhati perut la. rakyat yg jd mangsa utk keselesaan dan kemewahan sultan2 (byk plak aku bebel)

ni ade cadangan yg x berasas. buat satu movie pasal hang jebat. mcm mana hang jebat boleh derhaka ke, hang jebat muncul kat dunia skrg ke. ok gak tu. market ape.hehehehe. contoh la jln cite movie tu camni. refer kat cite XX-ray2 tp terbalik kan la. ade satu machine yg boleh bawak manusia datang n pergi ke zaman berlainan. saat machine siap, scientis try la machine tu. tetiba terbawak hang jebat n hang tuah ke dunia skrg. time tu hang jebat dah derhaka n hang tuah tgh sibuk cari hang jebat. so, ade la group manusia yg baik n jahat (biase la tu cite camni). so group yg baik ni try protect hang jebat n group jahat hasut hang tuah supaya guna kan kuasa yg ade untuk kesenangan mereka. so bermula cerita ni. dua pahlawan ni kena survive kat kota metropolitan dan technology yg x penah wujud kat zaman kesultanan melaka.

ending nya...
jeng.. jeng.. jeng..
kena la ade org buat movie ni dulu. baru la ending best. aku ni mane la reti nak buat movie. hehehehe

1 comment: